woensdag 23 september 2009

Social sales


Vandaag was ik op de spreekuurdag die Martijn Aslander hield in Seats2Meet.

Het was leuk te merken dat Martijn enthousiast werd van Workpatch en wat ik erover vertelde. Zijn ingeving voor de introductie noem ik nu "social sales". Wat is dat nu weer? Je doet een bijeenkomst rondom de waarde en de functie van je product (in mijn geval: het distribueren van microjobs, gigs, klusjes, geef 't maar een naam). Je nodigt je doelmarkt uit (in mijn geval om te beginnen: organisaties die veel vrijwilligerswerk te verdelen hebben). Je toont ook je product en laat de bezoekers zelf en onderling uitmaken hoe ze de zaken beoordelen. Je moet het van de enthousiastelingen hebben, altijd, uiteraard. Niet "overtuigen", mensen overtuigen zichzelf - of niet. Grappig, dat adviseerde ik altijd aan anderen, nu krijg ik het weer terug van Aslander.

Aslander was direct bereid om zelf bij te dragen aan zo'n bijeenkomst, en zag er ook een mooie manier in om het door hem in Nederland "endorsete" boek "Whuffie" van Tara Hunt aan te koppelen. We hebben dus gelijk even telefoonnummers uitgewisseld, wel zo makkelijk.

Niet onbelangrijk: Aslander gaf aan dat de applicatie bij introductie goed ontworpen en goed gedemonstreerd moet worden, anders is het "killing" (hij gebruikte een ander woord, hij is helder in zijn taalgebruik, zonder ruw te zijn. Daarbij denkt hij snel. Da's prettig praten, kan ik je verzekeren.) Right. 's Kijken wie ik in de wereld van de software-bouwers kan vinden om hier zijn schouders onder te zetten. Het denkwerk voor deze app is gelukkig gedaan: hoe het moet werken - sociaal, economisch, psychologisch, juridisch, fiscaal, technisch... Er liggen voorbeeldschermen (waar ik continu aan sleutel, perfectionistisch trekje van me...)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen