donderdag 5 november 2009

Moeten? Ik doe liever wat ik leuk vind


Was ik onverantwoord bezig toen ik dit twitterbericht verstuurde: "Mensen zouden moeten doen wat ze leuk vinden, hoor je vaak. Zou 't niet beter zijn te doen wat je moet doen? Vrijwilligers inbegrepen?"

VRAGEN

Dat leverde vragen op, op twitter:
Boeddhisness @tonb Wat moeten mensen dan doen als ze doen wat ze moeten doen?
Boeddhisness @tonb en de vervolg vraag hoe zouden ze zich daarbij voelen?
Boeddhisness @tonb Als je dingen doet die je leuk vindt dan wordt moeten toch mogen? En wat is het heerlijk als je iets mag ipv moet!


Ik heb geantwoord dat ik er een nieuwe blogpost aan zou wijden. Dat doe ik nu. Omdat ik het beloofd heb, moet ik dat doen.
Het beloven was vrijwillig, ik had het ook niet kunnen beloven.

Zo simpel is het volgens mij.
(1) Er is keuze in werk, er is dus een "mogen kiezen".
(2) Een keuze houdt verantwoordelijkheid in.
(3) Verantwoordelijkheid houdt "moeten" in.
(4) Het realiseren van die verantwoordelijkheid kan je wel of niet "leuk" vinden.
(5) Het doen wat je moet doen, komt voor uit je verantwoordelijkheid.
(6) Niet kiezen is ook kiezen, zoals iedereen weet die nooit gekozen heeft om... te emigreren, te trouwen of te verhuizen.

CONCLUSIE 1
(7) Vrijwilligerswerk betekent "moeten".

Tenzij er sprake is van overmacht (een orkaan, ofzo), kom je gewoon opdagen.

CONCLUSIE 2
(8) Als een vrijwilligersorganisatie onaantrekkelijke keuzeopties biedt, vinden vrijwilligers geen aantrekkelijke klus, en de organisatie mist vrijwilligers.
(9) Ik heb de verantwoordelijkheid om Workpatch zodanig te ontwikkelen dat het noodzakelijke "moeten" past bij wat mensen kiezen.
(10) Eén van de eigenschappen van Workpatch is daarom dat iemand (ook) kan kiezen voor een klus die hij of zij op dát moment wil doen.
Willen = kiezen = moeten = doen.

REAGEER MAAR
Er valt heel veel meer over te zeggen. Ga je gang in je reactie!

Illustratie

1 opmerking:

  1. wat mij betreft, een frisse blik op het hedendaagse taboebegrip 'moeten'. Ik zeg: 'willen is kunnen' :-)

    BeantwoordenVerwijderen