woensdag 5 mei 2010

Rechtvaardigheid voor ZZP'ers


Nic & Solo 2
Originally uploaded by Ian Blacker



Ik vind het heerlijk om mensen te zien bloeien in hun eigen ding.
Maar het doet me ook goed om ze dat samen te zien doen.


Het mooie van mensen is dat ze even zelfstandig als sociaal zijn.
Je ziet dat Zelfstandigen (of ZZP'ers) beetje bij beetje aansluiting zoeken bij elkaar. De sociale media zoals Twitter zijn bloeiplaatsen voor netwerken (bijv. http://twitter.com/interimnetwerk), platforms (bijv. http://twitter.com/PZO_update) en zelfs vakbonden van zelfstandigen (bijv. http://twitter.com/zelfstandigen).

MENSENWERK

Zelfstandigen hebben niet alleen de kwaliteit om in hun eentje een dienst te leveren, maar ook om daar afnemers voor te vinden. Je bent bijvoorbeeld hondenuitlater en hebt je tientallen klanten moeten vinden. Of je bent interim marketing manager, operazangeres of trapbekleder.

Je gebruikt daarvoor je netwerken, maar het kan ook via bureaus en andere tussenpersonen. In die gevallen komt er altijd mensenwerk aan te pas. Als er anderen aan te pas komen, is het niet meer dan normaal dat die voor hun dienst betaald worden. De bemiddelingsfee is vaak een percentage van de omzet van de klus. Daarom kun je als ZZP'er niet te vaak "nee" zeggen tegen een aangeboden klus, want dan kost je de bemiddelaar te veel moeite en tijd. Tenzij je bijzonder gewild bent en drukbezet, en de bemiddelaar weinig andere mensen weet te vinden. Marktwerking dus, maar de partijen zijn aan elkaar gebonden, misschien wel meer dan ze prettig vinden.

10 PROCENT VOOR BEMIDDELING

Via twitter deed ik onderzoek naar wat ZZP'ers een rechtvaardig percentage vinden voor de bemiddeling van hun favoriete, goedbetaalde klussen. Dat liep uiteen van 0 tot 30 procent, maar het vaakst lag dat in de orde van 10 procent. De uitkomsten vind je hier: http://twtpoll.com/r/3orh68

Ik geloof dat ZZP'ers gelijk hebben om zo'n 10 % te willen afstaan aan de service die hun favoriete goedbetaalde klussen aandraagt. Workpatch wordt ook zo'n service die ZZP'ers aan betaalde klussen helpt. Daarbij kunnen ZZP'ers zelf kiezen en precies de klus aannemen die hen bevalt. Als ze 10 keer "nee" zeggen, is er geen tussenpersoon die chagrijnig wordt.

Met voldoende aanbod maakt Workpatch de ZZP'er dus vrijer, zelfstandiger. Het is uiteindelijk ook in het voordeel van de opdrachtgevers dat ZZP'ers zich niet verplicht hebben gevoeld om een klus aan te nemen, maar dat ze werkelijk de vrije keus hadden.

[De foto is onder CC-licentie afkomstig van Ian Blackr op Flickr.com]