vrijdag 2 oktober 2009
Vrijwilligersorganisaties en Workpatch
Vrijwilligersorganisaties moeten altijd maar zien hoe ze aan nieuwe vrijwilligers komen. En hoe ze die mensen de goede dingen laten doen op het goede moment. Hoe ze ze met elkaar in contact brengen en laten samenwerken. Hoe ze die mensen erkennen voor hun werk. En vooral: hoe ze iedereen precies dát kunnen laten doen wat die persoon op dát moment kan en wil doen.
Er is vaak behoefte aan lange commitments (bijv. voor bestuurswerk), en er zijn een boel losse klussen in de uitvoering. Iedereen doet zijn best om te bemensen, te motiveren, te coördineren. Een boel vergaderingen, e-mails, voicemails en vaak ook teleurstellingen zijn er nodig om dingen van de grond te krijgen. Het goede doel en een goede sfeer laten die wonderen gebeuren!
Daar maak ik Workpatch dus voor. Om die wonderen vaker en makkelijker te laten plaatsvinden. Wat de realisatie van het doel dichterbij brengt en de sfeer bevordert. Van vele kanten wordt dit idee begrepen, ondersteund, aangemoedigd.
Dan moet er wel nog wat geld in gestopt worden om de software te maken. De eerste vijf vrijwilligersorganisaties die 25.000 Euro neerleggen, kunnen Workpatch dan zo van me krijgen.
En hoe haal ik die organisaties over de brug?
Na het spreken van achtereenvolgens @resourcerer, @stevenblom (ofwel @yaiks) en @reeuwijk, is het helder: ik heb een knettergoeie presentatie nodig. Iets met Powerpoint, suggereerden 2 van de 3 mannen mij. Grappig om het ooit zo verguisde presentatie-tool weer zo te horen ophemelen. Kun je Powerpoint eigenlijk op een Mac Powerbook draaien? Vast wel, een Mac kan alles.
Deze week ben ik begonnen aan die presentatie. Ik laat jullie wel meekijken en meedenken! Voor elke feedback zeg ik nu al: bedankt!
O en het Hoofd Vrijwilligersmanagement dat spontaan contact opneemt, krijgt een dikke reep Tony Chocolonely van mij. ONE for the road.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik ben benieuwd naar je presentatie! Leuk om te zien dat Workpatch goede voortgang maakt.
BeantwoordenVerwijderenBlijf maar volgen, M-rt-n (Sch-pend-nk?). Jouw reacties, gedachten, tips altijd wlkm! Dank je wel!
BeantwoordenVerwijderenKom maar op met je draft! Neem jij de koekies mee?
BeantwoordenVerwijderenEnne, Powerpoint heet op jouw Mac Keynote, is onderdeel van Iwork. Werkt zelfs een stuk handiger dan Powerpoint...
Een gedachte van mij - ook zo af en toe bezig met organisaties met vrijwilligers zoals je weet. Je spreekt luchtigjes n vaagjes over 'vrijwilligersorganisaties ' alsof dat een-pot-nat is. Op zich niet zo'n probleem als je het hebt over vrijwilligers, wat ze nodig hebben, hoe je ze werft etcetera.
BeantwoordenVerwijderenMaar waar wil jij je startkapitaal halen? ik denk even 'hardop' en dan komt er vast iets... hopelijk heb je er iets aan:
maar als je plotsklaps begint over v.o's die elk 5000 euro moeten ophoesten, dan moet ik even slikken. Dan heb je het over organisaties (non-profit?) die een budget hebben. Type organisatie die zoveel budget heeft dat 5000 reserveren voor jouw doel, best kan zonder dat de rest van de service eronder lijdt. Kortom; relatief grote non-profit die zelf flink wat inkomsten heeft (al is het subsidie) - en waarvan geacht mag worden dat deze naast betaalde krachten vrijwilligers inzet. Welzijnsorganisaties en andere non profits zoals Rode Kruis, wervende vermogensfondsen met een bemensd bureau (van enkele medewerkers zoals Pink Ribbon, tot veel zoals Lilianefonds). Dat is toch wat anders dan bijvoorbeeld je gemiddelde wijkorganisatie (buurtbewonersvereniging, speeltuinvereniging etcetera) die moeilijk aan jouw bedrag komt.
Nou? Dichterbij een idee waar je geld moet zoeken?
hartelijke groet, Corinne