zaterdag 9 januari 2010

Ik heb smetvrees, moet iedereen dat weten?


Privacy is er niet alleen om dingen te verhullen die slecht, gemeen of verboden zijn. Mensen hebben ook "kwetsbaarheden" die heel legitiem zijn. Bijvoorbeeld de dingen waarvan je gewoon niet wilt dat iedereen het weet.

* Stel dat jij als particulier meer dan een ton bij Icesave had geparkeerd. Dan kun je je claim per internet kenbaar maken. Maar dat betekent nog niet dat je schoonzoon moet weten hoeveel minder hij gaat erven!

* Stel dat ik een etmaal naar het ziekenhuis moet voor een ingreep. Dan hoeft niet iedere buurvrouw of inbreker dat te zien. Toch wordt dit soort informatie via het internet gedeeld met bijvoorbeeld artsen en verzekeraars.

Internetservices voor dit soort toepassingen zetten zwaar in op bescherming van deze "kwetsbaarheden", en zo hoort het ook.

WORKPATCH

Workpatch geeft zijn gebruikers de keus wat ze wel en niet met de wereld, of met elkaar willen delen. Dat moet ook wel:

* Stel dat jij smetvrees hebt, en in een maand veertig keer een poetshulp hebt ingeroepen via Workpatch. Dan heeft niemand daar iets mee te maken. Jij kunt gewoon elke keer je vraag publiek maken. Maar Workpatch moet niet de database open zetten zodat iedereen kan zien wat iedereen afzonderlijk zoal vraagt en aanbiedt in de loop der tijd. Dat bepaal je zelf.

* Stel dat ik een keer voor niks iemand heb geholpen. Dan wil ik niet van een ander horen: "Op 14 december heb je zo'n klusje voor niks gedaan, waarom doe je het dan nu niet voor niks voor mij?"

KWETSBAAR

Elk mens is "kwetsbaar" in zijn of haar eergevoel, of in bijvoorbeeld zijn bezit. Daarom beveiligt Workpatch de datastroom over klussen, opdrachtgevers en opdrachtnemers. Services die professioneel inzetten op de security van hun data, blijken eigenlijk nooit dit soort privay issues te hebben. Bij die praktijk sluiten wij ons aan.

Er zijn mensen die zeggen: "Als je iets te verbergen hebt, dan kan het niet door de beugel. Dan had je dat maar niet op internet moeten zetten." (Zoals hier de baas van Google.) Deze opvatting is niet houdbaar, zoals de voorbeelden - maar ook het artikel over de Googlebaas - volgens mij aantonen.

Dan kun je nu gaan raden welke van de vier voorbeelden uit mijn leven komen. Zet het maar in het reactieformulier.

foto: bhermans@flickr@creativecommons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten